Het einde is nabij (Adriaan Van Aken)

Adriaan Van Aken voerde drie jaar artistiek onderzoek naar de huidige staat van de melancholie. Tijdens het symposium I love Melancholy vroeg hij aan theaterfenomeen Johan Petit om een lezing aan dit onderwerp te wijden. Johan slaagde erin op onnavolgbare wijze 'melancholie' en 'utopie' met elkaar te verbinden. Precies dat wat het onderzoek nastreefde: melancholie herdefiniëren van een toestand van depressie, ellende en verslagenheid tot een waarachtige, productieve kracht. Voor het slotsymposium I hate Melancholy goten Van Aken en Petit hun ideeën samen in een lecture performance, die Het einde is nabij kwam te heten, naar een oud, vergeten Gorky-lied, dat de twee als orgelpunt van de show ten gehore brengen. 

De lezing bracht heel wat teweeg, niet alleen omdat ze onbedoeld een ode aan zanger Luc De Vos in zich draagt, maar ook door de luchtige, persoonlijke toon die Petit en Van Aken aanslaan, en hun verrassende insteek: het begrip 'melancholie' omsingelen, nieuwe betekenissen én relevantie geven aan de hand van voorbeelden uit de populaire cultuur (Stromae, Jan Mulder, Clara Cleymans, Freek De Jonge, Godfried Bomans, Morrissey, Theo Maassen, Rutger Bregman,...)

In hun lecture performance blinken beide artiesten uit met hun favoriete theatrale middelen: Petit als meester van de directe vertelkunst, Van Aken via de subtiele omweg van de audiofonie.

OVER JOHAN PETIT
Johan Petit is toneelmaker, schrijver en acteur. Als lid van theatergezelschap MartHa!tentatief maakte hij voorstellingen als De Zoologie en de Klein Jowanneke-cyclus, die in het Antwerpse en ook daarbuiten grote successen kennen. In het kader van de REVUE VAN HET ONTEMBARE LEVEN, een koepelproject waarin het MartHa!tentatief haar blik nog scherper op de hedendaagse grootstad richt, maakte hij een aantal voorstellingen (BANG, de Groenstraat,...) die de veranderende stad als onderwerp hadden. Zijn laatste voorstelling De Snoek van Sjestov was dan weer een uiterst persoonlijke voorstelling over vriendschap.


Tekst en spel Adriaan Van Aken & Johan Petit Powerpoint & techniek Tim Clement Productie MartHa!tentatief & Het nieuwstedelijk Dank aan Geert Kestens, Ruth Mariën, Bart Philipsen en de rest van het team achter het OPAK-onderzoek De kunst van het gemis (Drama, KULEUVEN) dat onbedoeld de dramaturgie voerde voor grote delen van dit project.


Lees meer op de website van het nieuwstedelijk

Het verleden is gelijk een ei dat ge breekt. Daar kunt ge niet terug opternief een ei van maken. Ge kunt er een omelet van maken of een paardenoog, maar niet opternief een ei. (Johan Petit)
11/01/17 - 20:00u Het einde is nabij het nieuwstedelijk - Leuven
12/01/17 - 12:30u Het einde is nabij het nieuwstedelijk - Leuven
12/01/17 - 21:30u Het einde is nabij het nieuwstedelijk - Leuven
13/01/17 - 20:15u Het einde is nabij CC De Kern - Wilrijk
14/01/17 - 20:00u Het einde is nabij CC 't Schaliken - Herentals
01/02/17 - 20:30u Het einde is nabij CC De Velinx - Tongeren
10/02/17 - 20:15u Het einde is nabij CC 't Getouw - Mol
15/02/17 - 20:00u Het einde is nabij CC De Werf - Aalst
17/02/17 - 20:15u Het einde is nabij CC Lokeren - Lokeren
09/03/17 - 19:30u Het einde is nabij Elsschot - Antwerpen
10/03/17 - 20:15u Het einde is nabij CC De Adelberg - Lommel
11/03/17 - 20:30u Het einde is nabij CC 252 - Ekeren
15/03/17 - 20:30u Het einde is nabij CC Strombeek - Grimbergen
29/03/17 - 20:00u Het einde is nabij CC Het Gasthuis - Aarschot
30/03/17 - 20:00u Het einde is nabij C-mine Cultuurcentrum Genk - Genk

SHARE