Oriane Varak (Notch Company)

Theatermaker & performer

Oriane Varak (°FR) is een theatermaker, actrice en performer afkomstig uit Frankrijk. Gefascineerd als ze was door de Belgische podiumkunsten, ves- tigde ze zich in 2010 in Brussel om workshops te kunnen volgen bij makers o.a. Les Ballets C de la B en Compagnie Mossoux-Bonté, en ook bij Lisbeth Gruwez. Na jarenlang als performer actief geweest te zijn ontstond recent Notch Company. Ze creëert binnen deze context samen met componist Guillaume le Boisselier eigen werk. Met haar debuut Notch werd meteen geselecteerd voor Theater aan Zee.

Lees meer over Oriane Varak & Notch Company op haar website: www.notchcompany.com


Notch

Notch is een wezen van woede en van leven, dat net zozeer is bezeten van de leugen als van de hartstocht en dat opgesloten zit in een ruimte van tegenstellingen, die doorkruist wordt door elektronische ruis.

lees meer


As a Mother of fact

As a Mother of fact is een dansvoorstelling voor drie performers en een live muzikant die de machtsverhoudingen binnen een door matriarchaat gedomineerd gezin op de korrel neemt.

lees meer


Arcane Majeur

Arcane Majeur van Oriane Varak wordt een avondvullende solo van Gala Moody, gebaseerd op de Tarot van Marseille. Centraal staat “de keuze” en vooral hoe we die keuze maken. Aan welke invloeden zijn we onderhevig? Welk systeem verkiezen we waarbinnen onze keuzes tot hun recht komen?

meer info


in gesprek met Oriane Varak

Politieke speeches

“In de dansvoorstelling Notch ontleedt Oriane de lichaamstaal van politici: de berekende houding, de ingestudeerde gebaren, de geoefende mimiek. Maar ook de tics, de onbewuste gebaren, de momenten waarop de spreker de controle lijkt te verliezen: ‘Ik bekeek tientallen video’s van politieke speeches en ontdekte dat slechts weinig sprekers erin slagen hun lijf in toom te houden’. Een filmpje uit 1981 illustreert de opzet van Notch: 'Dat jaar hield de Franse minister van Justitie Robert Badinter een redevoering tegen de doodstraf. Wie de video versneld afspeelt, ziet dat Badinter zijn bovenlichaam onophoudelijk van links naar rechts wiegt, als een panter klaar voor de sprong.' Varak vergroot die beweging uit tot een hypnotiserende dansfrase."

Maskers

“‘Wie een aantal speeches bekijkt, merkt dat de pupiter in de loop der jaren behoorlijk de hoogte in gaat. In de jaren ’30 zie je nog het volledige torso van de spreker, maar in de jaren erna wordt het spreekgestoelte steeds hoger opgeschroefd, tot het vandaag tot bijna onder de kin komt: de pupiter onthoofdt als het ware de spreker. Dat zijn prikkelende elementen om mee te spelen.' In Notch is er geen concreet personage, maar een androgyne, geslachtsloze figuur, verborgen achter een masker. ‘Het masker is een scherm, waardoor niemand zich kan vasthaken aan mijn vrouwelijke identiteit. Het is een leeg sjabloon waarop iedereen zijn homme politique kan projecteren.'"

(Oriane Varak over Notch, in gesprek met Evelyne Coussens, De Morgen)

SHARE